KOLLAA-laavu reittikuvaus, 9.5 km

Luontoreitti-vinkki  (päivitetty 16.9.2015 ja 30.5.2018)

Reitti: Kolmisopintie - Kollaa-laavu - Kolmisopintie

Alueella: Savonlinnan Aholahti / Pihlajaniemen luontoreitistö

Kesto: 2,5 h reilulla tauolla laavulla.

Edestakainen yhteismitta: n.9,5 km

Kollaan koordinaatit: 61* 50´43,09`` P ja 28* 44`02,21`` I.

Kollaa kyltti

Saatesanat

Tämä reittikuvaus pohjaa omakohtaiseen Kollaalla käyntiini elokuussa 2013 ja päivityksen osalta toukokuun 2018 lopussa. Viitteelliset metrimäärät olen saanut savonlinna.fin karttapalvelun mittaa-toiminnolla.  Kuvattu reitti ei ole ns. kaupungin virallinen luontopolku tai ulkoilureitti, tosin osa matkasta taitetaan tällaisella ”virallisella reitillä”.

Mikäli tekstissä on virheellisyyksiä tai tulkinnan varaista ohjetta, niin laita ystävällisesti viestiä. Yhteystietoni ovat mainittu lopussa. Niin, ja kuulunee tässä sanoa, että älä luota pelkästään tähän kuvaukseeni, vaan ota kartta mukaan. Lähtöpäässä Kolmisopintietä noustessa kääntyminen pois oikealle oikeassa kohtaa on tuottanut hankaluutta. Ole tässä tarkkana.

Kollaan ulkoseinällä olevan tiedotteen mukaan laavu on Savonlinnan Reserviläiset ry.n rakentama ja heidän käytössä. Meitä muita ohikulkevia muistutetaan kohteliaasti eränkävijän taitojen noudattamisesta ja velvoitteista, kuten kota-alueen siisteydestä huolehtimisesta. Toukokuussa 2018 laavu ja sen ympäristö olivat todella siistit.

Kiteytys ja arvio: Autolle kun saa alussa jumpattua tienposkeen paikan, niin reitti on pääsääntöisesti rento kulkea. Suurimman osan ajasta voi kulkea kaksi rinnan joten jutustelu on helppoa. Alun revittely saattaa tottumattomalle kulkijalle kostautua matkalla. Perinteiset, kalvottomat lenkkarit takuulla kastuvat, koska edessä on muutama lyhyt, mutta kostea pätkä. Ellet ole aivan ensikertalainen, niin paluun voi aloittaa illan alkaessa hämärtyä - latupohja osuus on leveä, tasainen ja turvallinen kulkea. Tosin kilometri ennen autolle (lähtöpaikkaa) saapumista ei pimenevässä illassa otsalamppu ole pahitteeksi olla repussa saatavilla. Suurimman osaa matkaa voi kulkea sauvakävellen.

Loppupään maiseman ja ympäröivän maaston antaman tunnelman johdosta annan tälle kuvaamalleni reitille kouluarvosanan 8+.

REITTISELOSTE

Kolmisopintie-tienviitta

a.      Autolla lähtöpisteeseen

Tämän retin lähtöpisteeseen, Kolmisopinteille, pääset seuraavasti. Käänny Aholahden Ensolassa Rantasalmentieltä (vt 14) Pullinlahdentielle ns. entisen kaupan kulmalta. Aja Pullinlahden tietä 1 400 metriä. Kolmisenkymmentä metriä Kolmisopintien alkupäästä olen pikkuauton saanut tienposkeen tuupattua (ei ole ns. parkkipaikkaa tässä). Käytä luovuutta pysäköinnissä.

b. ”Kolmisopintie” – ”Hiihtolatupohja”, 1700 metriä

Kolmisopintie on nousevaa kilometrin matkalla. Tämä takaa hyvän alkulämmön. Kun etuoikealle lähtee tie, jossa on umppitien-liikennemerkki olet jo lähellä poistumisristeystä. Tästä vielä hetki suoraan eteen ylös.

Pian tulee oikealle kääntyvä heinittynyt metsä-/traktorotie. Siinä on hyvä kulkea kävellen ja maastopyörällä-  käänny tänne. Mikäli jatkaisit Kolmisopentietä suoraan niin tulisit pihapiiriin.

"Metsätie" nousee aluksi jyrkähkösti. Vasemmalla puolen kajastaa pelto. Sitten tasanne, sitten tie laskee alas. Saavut metsätien "T- risteykseen". Käänny vasemmalle. Tie nousee pian toviksi ja mäen laella olet Aholahden hiihtolatupohjalla (autolla ajettava kuntoinen tämäkin). Lähde latupohjaa vasemmalle.

Latupohjatie

Kuva: Hiihtäjille opastusta latupohjan varrelta.

c.      ”Hiihtolatupohja –
Y-risteys/”Tervastupa 6 km- kyltti”, 1200 metriä

Jatka latupohjalla (tiellä) kunnes vastaan tulee lähes Y-risteys. Risteyksessä opastus. Jatka tässä vasemmalle. Latupohja jatkaa tasaisena kulkusuuntaasi

Oikealle, jyrkästi alas opastetaan ”Tervastupa 6 km” - älä lähde sinne.

Pitkä mäki

Kuva: Mennessä on piiiiii-tkä alamäki.

d.      Y-risteys – Suurijärven pohjoispää, 1200 metriä

Latupohja alkaa pian laskea, ja laskee pitkän matkaa (kuva yllä). Jatka mäen alla kaartaen oikealla. Saavut latukoneiden kääntöpaikalle. Tästä matkasi jatkuu jyrkästi alas leveälle latupohjalle, joka alkaa kääntöpaikan vasemmasta ”kulmasta”. Jatka (kostea) mäki aivan alas – saavut Suurijärven pohjoispäähän.

Tiedoksi: rinteen puolivälissä laskusuuntaan vasemmalle lähtee hento polku Kuikankolon laavuille *. Jutusteluni lopussa annan tähän maamerkkiin liittyvän vinkin alueella ensimmäisiä kertoja kulkevalle.

Suurijärvi opaste

Kuva: Suurijärven pohjoispää. Tästä lähtee pitkospuut vasemmalle.

e.      Suurijärven pohjoispää – Kollaa-laavu, 750 metriä

Matka jatkuu rannan tuntumasta vasemmalle pitkospuille. Pitkospuita on alle 10 metriä, mutta opahan kuitenkin. Kollaa-laavulle on erinomainen opastus sinisin täppämerkein, Reitti on miellyttävä kulkea. Kostean kelin ja huonohkojen kenkien ollessa alla toden näköisesti yhdessä kohtaa joutuu turvautumaan nelivetoon. Yksi pahahko mutta lyhyt nousuosuus on porrastettu. Kiitos tästä heille, keille kiitos kuuluu.

Puita

Järvelle

Tämä viimeinen rantaa myötäilevä polunpätkä on syy miksi teitä tässä innoitan kulkemaan. Maisema on ”kuusamolaisen karhea” ja kulkee aivan Suurijärven rannalla, sen rantakallioiden korkeuksissa. Maisemat ovat, ellei nyt huikeat, niin ainakin kauniit ja mieltä rauhoittavat.

Maisema järvelle

Portaat

Kalliorinne

Kollaa laavu

Kollaa-laavu on sijainniltaan loistava. Tulisija on iso ja siinä tulenteko on turvallinen. Vain voimakas itätuuli voi hiukan viilentää tunnelmaa. Ethän pilaa tunnelmaa unohtamalla kotiin tulentekovälineitä, lenkin pätkää ja nestettä. Kuiva alusasu yläkertaan tai ns. taukotakki tulen ääressä istuessa ei ole huono idea.

Toukokuussa 2018 oli laavun erillisen puukatoksen puutilanne heikko. Onneksi minulle oli omatarve klapit repussa.

Laavu

HUOM! Mikäli aiot jatkaa matkaasi Kollaan ”läpi” etelän suuntaan, niin tiedoksi, että polku häviää pahasti läheisellä metsähakkuualueella (lokakuu 2013).

Reserviläisten tiedote-lappu

* Vaihtoehtoinen paluureitti:

mikäli pimeys ei kolkuttele näköpiirissä, niin paluuta Kollaalta voit harkita myös Kuikankolon laavun kautta. Polkuhan erkanee paluu suunnassa Suurijärjen pohjoispään jälkeen jyrkkässä rinteessä oikealle. Kyltti oli tässä ainakin vuonna 2013. Kuikankololta matkasi jatkuu perinteisellä ”täppä puussa”-opastetuksella edelleen vaikkapa Soininmäelle tai Haapialan ratsastustilan harjoitusradan viereiselle tielle. Muista että alueen kartta on repussa mukana.