s/s Ahkera

Höyryhinaaja Ahkera

Vuonna 1869 joensuulaiset liikemiehet S. Parviainen ja A. J. Mustonen tilasivat Paul Wahl & Co:n konepajalta Varkaudesta itselleen hinaajan. Höyryhinaaja Ahkera valmistui kahta vuotta myöhemmin. 

Vuonna 1881 Ahkera siirtyi puutavarakauppaa ja sahaustoimintaa Pohjois-Karjalassa harjoittaneelle englantilaiselle Egerton Hubbard & Co -yhtiölle ja edelleen Utra Wood Ltd -yhtiölle vuonna 1899. Ab W. Gutzeit & Co:n laivastoon Ahkera siirtyi vuonna 1902, kun yhtiö osti Utra Wood Co:n. Ahkera hinasikin sitten Gutzeitin puutavaraa nippuina, lotjilla tai proomuilla Saimaan vesistön yläosista Vuoksenniskalle, Viipuriin ja Kotkaan.

Lyhyt poikkeus Saimaalta oli toiminta Kotkan satamassa, jonne alus siirrettiin rautateitse ilmeisesti jatkosodan aikana. Kotkan komennus päättyi traagisesti 19.9.1945., kun englantilaista alusta toiseen ankkuripaikkaan hinaamassa ollut Ahkera upposi. Ahkeralla olleista viidestä miehestä neljä ehti pelastautua, mutta konemestari upposi laivan mukana ja hukkui.

Ahkera nostettiin parin viikon kuluttua ja siirrettiin toukokuussa 1946 takaisin Saimaalle, jossa se palveli hinaajana vuoteen 1958. Loppuun saakka käyttövoima saatiin halkoja polttamalla. Vuonna 1971 Enso-Gutzeit kunnosti aluksen museolaivaksi ja se siirrettiin maihin Laitaatsillan telakka-alueen läheisyyteen

Vuonna 2002 StoraEnso lahjoitti Ahkeran Savonlinnan kaupungille. Vuonna 2013 hinaaja lahjoitettiin S/s Ahkera Perinneyhdistys ry:lle, joka kunnostaa alusta. Sopimuksen mukaan Ahkeran kotipaikkana säilyy Savonlinna, ja alus on vuosittain yleisön nähtävänä Riihisaaren laiturissa.

Ahkera on luonteva osa Riihisaaren laiturin höyrylaivastoa, sillä Ahkera pelasti vuonna 1898 uppoavan höyrykuunari Salaman matkustajat Puumalan vesillä.

Ahkera on rakennettu Paul Wahl & Co:n Varkauden telakalla 1871. Se on 23,1 m pitkä ja 4,62 m leveä. Aluksen syväys on 2,7 m. Koneteho on 176 ihv, uusittuna 205 ihv.