s/s Salama

Höyrykuunari Salama

Savonlinnan Höyrylaiva Osakeyhtiön omistama Salama liikennöi reittiä Joensuu - Savonlinna - Lappeenranta - Viipuri - Pietari ja teki satunnaisesti matkoja aina Lyypekkiin asti. Salama oli sekä matkustaja- että rahtialus. Salamassa oli 60 matkustajapaikkaa ja se rahtasi viljaa ja kauppatavaroita Saimaalle ja mm. voita pietarilaisille. Salama oli aikakauden laivoille tyypillisesti varustettu sekä purjeilla että höyrykoneella.

Syyskuussa 1898 Salama upposi Puumalan Parkonsaaren edustalla matkustajalaiva Ilmarin törmättyä sen kylkeen. Epäonnistuneiden nostoyritysten jälkeen Salama jätettiin rauhaan vuosikymmeniksi kunnes sen masto tarttui ohikulkeneen linjahinaajan hinaustouviin vuonna 1970. Seuraavana kesänä Enso-Gutzeit Oy nosti hyväkuntoisena säilyneen laivan ja sen entisöiminen museolaivaksi aloitettiin. Salaman lastitiloissa on pienimuotoinen aluksen vaiheita esittelevä näyttely.

Riihisaaressa on esillä myös Salaman vaiheita esittelevä multimedia osana Laiturilla-näyttelyä.

Salama on rakennettu Viipurin konepajalla 1874. Se on 31,4 m pitkä ja 6,7 m leveä. Aluksen syväys on 2,5 m ja nopeus 7,5 solmua.