Tiedote kirjaston asiakaskyselyn tuloksista

Savonlinnan kaupunginkirjasto toteutti maaliskuussa kyselyn liittyen pääkirjasto Joelin palveluihin. Kyselyn tavoitteena oli selvittää asiakkaiden näkemyksiä siitä, mitä kirjaston palveluita käytetään eniten, mitkä palvelut koetaan tärkeimmiksi ja puuttuuko kirjastosta mahdollisesti jokin palvelu.

Kyselyyn oli mahdollista vastata sähköisesti tai paperilomakkeilla pääkirjasto Joelissa.
Vastauksia saatiin yhteensä 87 kappaletta. Kyselyn taustatietojen perusteella valtaosa kyselyyn vastanneista on aktiivisia kirjastonkäyttäjiä, joista moni asioi kirjastossa vähintään kerran viikossa.

Käytetyimpiä kirjaston palveluita olivat niin kutsutut peruspalvelut eli lainaaminen ja palautus, aineiston varaaminen ja lehtien lukeminen. Nämä myös koettiin tärkeimmiksi palveluiksi.

Vähiten kyselyyn vastanneet käyttivät Kaiku-huonetta digitointiin ja musiikin harjoitteluun.

Suurin osa vastaajista koki saavansa tarpeeksi tietoa kirjaston palveluista ja tapahtumista. Tärkeimpänä tiedonsaannin kanavana pidettiin kirjaston verkkosivuja.

Kyselyssä myös kysyttiin, mikä palvelu kirjastosta mahdollisesti puuttuu ja toiveita esitti 20 vastaajaa.
Vastaajat toivoivat mm. laajempia aukioloaikoja ja lisää lainattavia esineitä kirjaston valikoimaan. Lisäksi lasten ja nuorten pelitilaa toivottiin takaisin ja enemmän lapsille ja nuorille tekemistä ja tapahtumia.  Pyrimme ottamaan toiveet huomioon resurssien puitteissa.

Iloksemme asiakaspalveluun oltiin tyytyväisiä ja sitä pidettiin riittävänä.

Asiakaspalvelupisteistämme ala-aulassa sijaitsevassa Osviitassa asioitiin eniten, ja sitä vastaajat myös pitivät tärkeimpänä asiakaspalvelupisteenä. Avoimessa palautteessa korostui se, että asiakkaat pitävät asiakaspalvelun saatavuutta tärkeänä ja toivovat, ettei sitä tulevaisuudessakaan vähennetä. Henkilökuntaa kiiteltiin hyvästä palvelusta. Erikseen kehuttiin myös yhteisöllistä palapeliä, vaihtokirjahyllyä ja kirjastoautoa.

Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita.