Museolaivat

Museolaivat

Savonlinnan maakuntamuseo on yksi Suomen suurimmista höyrylaivavarustajista. Riihisaaressa ovat esillä tärkeimmät Saimaan alustyypit: valkokylkinen matkustajalaiva Savonlinna, maailman ainoa aito puurunkoinen tervahöyry Mikko ja höyrykuunari Salama.

Riihisaari on myös s/s Ahkera Perinneyhdistys ry:n omistaman höyryhinaaja Ahkeran kotilaituri, joskin alus on nyt kunnostettavana telakalla. Ahkeran historia sivuaa toista samassa laiturissa olevaa laivavanhusta: Ahkeran kyytiin poimittiin höyrykuunari Salaman matkustajia vuonna 1898, kun Salama upposi Puumalassa. Uppoamisen jälkeen Salama sai maata Saimaan sylissä yli 70 vuotta ennen kuin se nostettiin ja kunnostettiin museolaivaksi.

Esillä ovat myös Saimaan lastivene "Vappaa Savo" ja museon etupihalla kaksi kirkkovenettä.

S/s Savonlinna on kesäisin Savonlinnan matkustajasatamassa. Myös muut laivat voivat olla tilapäisesti pois Riihisaaren laiturista. Tarvittaessa höyrylaivojemme paikallaolon ja avoinnaolon voi tarkistaa asiakaspalvelunumerostamme 044 417 4466.

Riihisaaren museolaivat ovat avoinna kesäkaudella.

Risteily

Höyrylaiva myös tilausliikenteessä

Matkustajalaiva Savonlinna toimii kesäisin myös tilausristeilijänä Saimaalla. S/s Savonlinna on varusteltu - perinteitä kunnioittaen - nykyajan vaatimukset täyttäväksi edustusristeilijäksi. Se on myös Savonlinnan kaupungin edustuslaiva, jolla ovat viihtyneet mm. useat valtionpäämiehet.

Myös tervahöyry Mikko tekee kesäisin yleisöristeilyjä. Kesän 2021 risteilyajankohdat ilmoitetaan kevään 2021 aikana.


Tutustu museohöyrylaivoihimme

laiva

Höyrykuunari Salama

S/s Salama on rakennettu Viipurin konepajalla 1874.

 
laiva

Tervahöyry Mikko

S/s Mikko on rakennettu Savonlinnan konepajalla 1914.

 
laiva

Matkustajalaiva Savonlinna

S/s Savonlinna on rakennettu Paul Wahl & Co:n Varkauden telakalla 1904.

 
Laiva lipuu kaupungin edustalla vanhassa valokuvassa

Purjehdushistoria

Savonlinnan museo on erikoistunut Saimaan purjehdushistorian tallentamiseen ja tutkimiseen.