Hyppää sisältöön

Höyryhinaaja Ahkera

Vuonna 1871 valmistunut höyryhinaaja Ahkera on Saimaan ja tiettävästi koko Suomen vanhin museohöyrylaiva. Ahkeran historia sivuaa toista Riihisaaren laiturissa olevaa laivavanhusta: Ahkeran kyytiin poimittiin höyrykuunari Salaman matkustajia vuonna 1898, kun Salama upposi Puumalassa.

vanha höyryhinaaja-laiva Ahkera

Ahkera hinasi puutavaraa Saimaan yläosista Imatralle, Kotkaan sekä Viipuriin ja joskus myös Pietariin asti. Ahkeralla oli useita omistajia, kunnes se vuonna 1902 siirtyi Enso-Gutzeitin laivastoon. Tuolloin Ahkera alkoi hinata nippulauttoja linjahinauksessa Kuopion ja Joensuun suunnilta Rutolan ylivientilaitokselle. Hinaaja oli Gutzeitin palveluksessa vuoteen 1958 asti, jolloin se poistettiin liikenteestä. Gutzeitin omistuksesta muistuttaa edelleen laivan savupiipun kyljessä oleva valkoinen tähti.

Mustavalkoinen piirretty Ahkera-laiva.

  • Rakennettu Paul Wahl & Co:n Varkauden telakalla 1871.
  • Pituus 23,15 m.
  • Leveys 4,62 m.

  • Nopeus 11,21 solmua.
  • Omistaja: Ahkera Perinneyhdistys ry.
  • Kotilaituri Riihisaaressa.

1970-luvun alussa alus nostettiin maihin ja kunnostettiin museolaivaksi Laitaatsiltaan. Vuonna 2002 Stora Enso lahjoitti Ahkeran Savonlinnan kaupungille. Kesäkuussa 2004 Ahkera siirtyi Riihisaaren laituriin osaksi Suomen suurinta museohöyrylaivastoa. Ahkeran ja höyrykuunari Salaman historiat nivoutuvat toisiinsa, sillä Ahkera pelasti suurimman osan Salaman matkustajista, kun tämä upposi syyskuussa 1898.

Höyryhinaaja Ahkeran nosto telakalle syksyllä 2013 (YouTube).

S/s Ahkeran kunnostus

Höyryhinaaja Ahkera siirtyi vuonna 2013 s/s Ahkera Perinneyhdistys ry:n omistukseen. Yhdistyksen toiminnan tavoitteena on ollut kunnostaa Ahkera ajokuntoiseksi perinnelaivaksi sen museaalinen arvo säilyttäen. Ahkeran kunnostus on edennyt loppuvaiheeseen. Ahkera viettää kesän 2022 kotilaiturissaan Riihisaaressa.

S/s Ahkeran lasku veteen kesällä 2020 (YouTube).