Etelä-Savon pelastuslaitokselle uutta kalustoa edellisvuosien investoinneista – tämän vuoden investoinnit jäissä
perjantaina 31. tammikuuta 2025Etelä-Savon pelastuslaitos saa tänä vuonna käyttöönsä uutta raskasta kalustoa: sammutus-, säiliö-, raivaus- ja nostolava-autot. Ne ovat kaikki vuoden 2023 investointeja. Viime vuonna 2024 tehtiin yksi kalustoinvestointi, pelastus- ja öljyntorjuntaveneen hankinta. Tänä vuonna pelastuslaitos ei voi tehdä yhtään raskaan kaluston hankintaa hyvinvointialueen säästöjen takia.
– Toivottavasti kaluston investointikielto ei jatku tulevina vuosina. Meillä on 30 paloasemaa, joilla on vanhenevaa kalustoa. Joka vuosi pitäisi voida tehdä uusia investointeja, jotta kaluston enimmäiskäyttöikä ei kauheasti ylittyisi, kertoo kalusto- ja hankintainsinööri Petri Lahtinen.
Etelä-Savoon saatiin tämän vuoden alussa kaksi uutta sammutusautoa, RES101 Mikkelin pääpaloasemalle ja RES601 Pieksämäen pääpaloasemalle. Savonlinnan pääpaloasemalle on puolestaan hankittu uusi säiliöauto RES403.
Uuden sammutusauton mukana tulee aina uusi tieliikennepelastuksessa käytettävä, akkutoiminen pelastusvälinesarja. Muutoin autot kalustetaan paloasemilla siirtämällä vanhan auton kalusto uuteen ja ne otetaan operatiiviseen käyttöön heti, kun kalustus on kunnossa.
Kalustamisesta vastaavat asemien työvuorot sekä Petri Lahtinen ja huoltomiehet Henry Räisänen ja Tomi Ahokas.
Mikkelin paloasemalle saadaan vielä helmi-maaliskuun taitteessa uusi raivausauto RES105 ja toukokuussa nostolava-auto RES106.
Vanha kalusto kiertoon tai myyntiin
Kun pelastuslaitokselle hankitaan uutta raskasta kalustoa, vanhoja kierrätetään muille asemille sen mukaan, missä on vanhinta kalustoa. Mikkelin vanha sammutusauto siirretään Puumalan paloasemalle ja Puumalan vanha auto puolestaan Miekkoniemen sopimuspalokunnalle Savonlinnaan.
Pieksämäen vanha sammutusauto pääsee käyttöön Kangasniemen paloasemalle ja Kangasniemen vanha auto siirtyy edelleen Savonrannan paloasemalle.
Vanha raivausauto lähtee Pieksämäen paloasemalle ja nostolava-auto menee vaihtolaitteena valmistajalle eli Bronto Skyliftille.
Miekkoniemen ja Savonrannan sopimuspalokuntien käytössä olleet vanhat sammutusautot menevät poistoon. Ne ovat yli 30 vuotta vanhoja.
Savonlinnan paloaseman vanha säiliöauto siirtyy Anttolan sopimuspalokunnalle, jolla on ollut aiemmin käytössään yli 40 vuotta vanha säiliöauto. Myös se menee poistoon.
– Pelastustoimen käytöstä poistettava kalusto laitetaan myyntiin julkishallinnon huutokauppapalvelu Kiertonetin kautta. Myyntiin menevistä ajoneuvoista karsitaan pois kaikki kalusteet, hälytyslaitteet ja tunnukset. Olemme myös lahjoittaneet Ukrainaan yhden sammutusauton ja muutaman miehistöauton, Lahtinen sanoo.
Kotimainen toimittaja on osa huoltovarmuutta
Pelastustoimen raskaan kaluston toimituksissa on voitu luottaa kotimaisiin valmistajiin Saurukseen ja Bronto Skyliftiin. Sauruksen tilauskirja on tyhjentynyt ja toiminnan jatkuvuus vaarantunut, koska kaikki Suomen hyvinvointialueet ovat säästösyistä joutuneet vähentämään pelastustoimen kalustoinvestointeja.
– Kotimaisen kalustotoimittajan säilyminen on osa huoltovarmuutta. Tämä pitäisi huomioida koko Suomen pelastustoimen kannalta, Lahtinen huomauttaa.
Tämän vuoden investointikiellon vuoksi hyvinvointialueella voi tehdä vain alle 10 000 euron arvoisia pienkalustohankintoja, kuten sammutusasujen, suihkuputkien ja muiden perustyövälineiden hankintoja talousarvion määrärahojen puitteissa. Tämä tarkoittaa käytännössä kuluvien ja rikkoutuneiden varusteiden ja välineiden uusimista.
Pelastustoimessa tarvittava raskas kalusto on arvokasta, mutta sillä on pitkä käyttöikä
Sammutusauto maksaa noin 400 000 euroa ja täysin varusteltuna noin 500 000 euroa. Säiliöauton hinta on puolestaan noin 350 000 euroa varusteltuna. Raivausauto maksaa noin 500 000 euroa, varusteineen noin 650 000 euroa. Kallein on nostolava-auto, jonka hintalappu on noin 750 000 euroa varusteineen.
Poistoon lähtevät sammutusautot ovat yleensä noin 30 vuotta ja säiliöautot noin 35 vuotta vanhoja. Nostolava-auton enimmäiskäyttöikä on noin 20 vuotta ja raivausauton reilut 30 vuotta.
– Kalusto on toki arvokasta, joten sen hankkimatta jättämisellä voi nopeasti saada näennäisiä säästöjä. Pidemmän päälle kustannukset kuitenkin kasaantuvat ja pelastustoiminta saattaa vaarantua, jos kalustoinvestointeja ei tehdä kaluston käyttöiän mukaisella tahdilla, Lahtinen muistuttaa.
Lahtinen toteaa myös, että uudella kalustolla parannetaan merkittävästi työturvallisuutta, sillä uusien ajoneuvojen hälytysvalot ja huomioteippaukset näkyvät esimerkiksi maantiellä vanhoja paremmin. Lisäksi uusissa ajoneuvoissa on ajamista helpottavia järjestelmiä, jotka edesauttavat turvallisempaa hälytysajoa.
Lisätietoja:
Kalusto- ja hankintainsinööri Petri Lahtinen, p. 040 129 5151, petri.lahtinen@etelasavonha.fi