Uudet lukutaidot Savonlinnan varhaiskasvatuksessa
Kehittämisohjelma

Savonlinnan varhaiskasvatus on ollut mukana Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa vuosina 2021-2023. Uudet lukutaidot -kehittämisohjelma on osa opetus- ja kulttuuriministeriön laajempaa Oikeus oppia -kehittämisohjelmaa. Oikeus oppia -kehittämisohjelman tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksemme laatua ja tasa-arvoa, edistää oppimisen tukea sekä luoda oppimiselle joustavampi alku.
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman painopisteenä oli sekä varhaiskasvattajien taitojen kehittäminen että lasten oma tekeminen ja tuottaminen. Tämä jatkuu edelleen. Kehittämällä varhaiskasvattajien taitoja vahvistamme lasten taitoja. Kehittämisohjelman avulla varhaiskasvattajat ja lapset yhdessä opettelevat digitaalista osaamista, medialukutaitoja ja ohjelmoinnillista osaamista varhaiskasvatukseen palkatun digiohjaajan tuella. Osaamista ja taitoja harjoitellaan leikkien sekä yhdessä tutkien ja toimien. Tämä edistää vuorovaikutusta ja toisten huomioimista sekä samalla rohkaisee lapsia luovaan ilmaisuun. Lisäksi vastuullisuus ja turvallisuus niin välineiden, palveluiden kuin sovellustenkin käytön suhteen tulevat huomioiduksi. Lapsi on itse aktiivinen tutkija ja tuottaja aikuisen tuella – ei passiivinen kuuntelija ja sivustaseuraaja. Digivälineitä käytetään toiminnallisesti ja leikillisesti yhdessä. Toimintatapa on aktiivista, osallistavaa ja pedagogista.
Miksi uudet lukutaidot ovat tärkeitä jo varhaiskasvatuksessa?
Maailma muuttuu nopeasti ja teknologia on osa arkeamme. Perinteisen lukutaidon rinnalle ovat tulleet uudet lukutaidot, joita tämän päivän ja tulevaisuuden lapset tarvitsevat. ”Digitaalisuus on osa yhteiskuntaa, jossa lapsi kasvaa. Digitaalista osaamista tarvitaan ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, yhteiskunnassa toimimisessa ja oppimisessa. Digitaalisen osaamisen vahvistaminen edistää lasten koulutuksellista tasa-arvoa. Varhaiskasvatuksen tehtävänä on yhteistyössä kotien kanssa tukea lapsen ymmärrystä digitaalisuudesta.” Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. s.26. Pdf-versio osoitteessa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_0.pdf. Viitattu 15.6.2023.
Miten uudet lukutaidot näkyvät päiväkotiarjessamme?

Lapset tutustuvat mm. tabletteihin ja ohjelmoinninvälineisiin.
Lapset luovat mm. omia satuja kuvin ja äänin sekä rikastavat omia kädentöitään digitaalisilla mahdollisuuksilla.
Lasten kanssa keskustellaan mm. siitä, mitä sadut ja mainokset meille kertovat sekä mitä ikärajat tarkoittavat.
Lapset harjoittelevat mm. yksinkertaisia syy-seuraus-suhteita, jotka kehittävät ohjelmoinnillista ajattelua.

2021-2022 toimintakauden aikana varhaiskasvatuksessa kehitettiin uusien lukutaitojen osaamisen alueita yhteisen teeman, Saimaan, kautta. Saimaa-teeman ympärille toiminta muotoutui lasten mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. Lasten mielestä Saimaa-teemaan liittyivät mm. kalat, metsä ja luonto, norpat sekä saaret ja laivat. Näitä ilmiöitä tutkittiin syksyn 2021 aikana perinteisin menetelmin havainnoimalla, tutkimalla ja kuvallisen ilmaisun avulla.

Kevään 2022 aikana lapset mm. tuottivat yhdessä varhaiskasvattajien kanssa erilaisia digitaalisia tuotoksia tutustuessaan laitteiden ja välineiden käyttöön. Tuotos saattoi olla yhden lapsen oivallus, joka sai digitaalisen muodon tai koko ryhmän pitkäkestoisempi yhteinen prosessi. Perinteistä käsillä tekemistä yhdistettiin digitaaliseen tuottamiseen. Ryhmissä tehtiin mm. digitarinoita, joissa yhdistettiin lasten omiin piirroksiin ääntä, kerrontaa ja soitantaa, digitaalisia lautapelejä, satuja jne. Oheisesta linkistä löytyy tuotoksia, joihin huoltajilta on saatu julkaisuluvat: Uudet lukutaidot -hankkeessa tuotettuja digitaalisia tuotoksia Savonlinnan päiväkotiryhmissä 2021-2022.

2022-2023 digitaalista tuottamista, medialukutaitoa ja ohjelmointiosaamista jatkettiin ryhmäkohtaisten suunnitelmien kautta arjen toimintoihin mukauttaen. Jokaiselle ryhmälle laadittiin suunnitelma, jossa huomioitiin lasten kiinnostusten kohteet, ikä sekä varhaiskasvattajien kokemukset laitteiden ja sovellusten käytössä. Suunnitelmassa hyödynnettiin uusien lukutaitojen hyvän pedagogisen toiminnan kuvauksia.
Digiohjaaja kiersi ryhmissä laatimassa suunnitelmia ja kouluttamassa varhaiskasvatuksen henkilöstöä heidän tarpeidensa mukaisesti sovellusten käyttöön. Lisäksi päiväkotien varhaiskasvattajista koulutettiin 1-2 digituutoria/päiväkoti mallintamaan pedagogisia työtapoja ja käytänteitä sekä tukemaan varhaiskasvattajia käytössä olevien laitteiden ja tietosuojatarkastuksen läpikäyneiden sovellusten pedagogisessa käytössä. Digituutorit jakavat vuosittain ryhmissä toteutettuja toimintavinkkejä Savonlinnan varhaiskasvatuksen monilukutaito- ja digisuunnitelmaan: digitaalinen osaaminen, medialukutaito ja ohjelmointiosaaminen.
2024-2025 varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen digiohjaajien toimesta on luotu Digikartta, joka toimii työkaluna varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen henkilöstölle. Kartan avulla varmistetaan jatkumo digitaalisten taitojen kehittymiselle varhaiskasvatuksesta peruskoulun loppuun jokaiselle oppilaalle. Karttojen sisällöt tukevat toisiaan ja kehitys tapahtuu vähitellen. ePerusteiden kuvaukset on sisällytetty varhaiskasvatuksessa oppimisen eri alueisiin ja esiopetuksessa oppimiskokonaisuuksiin.
Vinkkejä kotiin uusien lukutaitojen haltuun ottamiseksi:
Uusien lukutaitojen tukeminen ei vaadi erityisiä välineitä – tärkeintä on yhdessä oleminen, keskustelu ja lapsen uteliaisuuden tukeminen.
Keskustelkaa ja ihmetelkää yhdessä lapsen kanssa. Katselkaa ja kuunnelkaa yhdessä satuja, kuvia, ohjelmia jne. sekä keskustelkaa mm: ”Mitä tapahtui?” ”Miltä tuntui?” ”Olikohan tarina totta vai keksitty?” Kysy avoimia kysymyksiä: ”Miksihän tuo hahmo teki/toimi noin?” ”Miten luulet, että tarina tästä jatkuu?”
Hyödyntäkää arjen tilanteita. Pohtikaa yhdessä lapsen kanssa, miten kodin laitteet toimivat, esim. miten valo syttyy tai mitä tapahtuu, kun painetaan mikron nappia. Harjoitelkaa ohjeiden antamista ja seuraamista leikin kautta esim: ”Voitko ohjata minut sohvalle pelkkiä sanoja käyttämällä?”
Kannustakaa luovaan tekemiseen. Piirtäkää, askarrelkaa, muovailkaa jne. ja pyytäkää kertomaan, mitä piirustuksessa on, mitä askarreltu tai muovailtu ”hahmo” voisi tehdä, onko sillä kavereita jne. Ottakaa esim. kuvia retkiltä ja tehkää niistä oma kuvakirja tai satu. Leikkikää erilaisia roolileikkejä yhdessä lapsen kanssa.
Harjoitelkaa yhdessä digilaitteiden turvallista käyttöä. Kertokaa lapselle, että aikuiset huolehtivat siitä, milloin laitteilla ollaan sekä mitä niillä voi tehdä ja katsoa. Harjoitelkaa yhdessä mitä tehdä, jos lapsi näkee, kuulee tai kokee jotakin pelottavaa tai hämmentävää. Ohjelma tai satu saattaa jännittää/pelottaa, vaikka ohjelma/satu olisikin omanikäiselle suunnattu.
Noudattakaa suosituksia ikärajoissa. Pelien, ohjelmien ja sovellusten ikärajat ovat tehty lapsen kehityksen suojelemiseksi – ne eivät liity lapsen taitotasoon, vaan sisältöön ja sisällön sopivuuteen.
Huolehtikaa digihyvinvoinnista. Digilaitteet ovat osa arkea, mutta tärkeintä ovat edelleen leikki, ulkoilu, riittävä lepo ja ravinto sekä vuorovaikutus läheisten ihmisten kanssa. Olkaa kiinnostuneita lapsen digimaailmasta ja mitä lapsi laitteilla tekee ja katsoo.
Tuononen Tero, kasvatus- ja opetuspäällikkö
- Sivistystoimiala / Koulutoimi
- Sivistystoimiala / Varhaiskasvatus
Puh. 044 417 4303
Osoite: Olavinkatu 27, 57130 Savonlinna
Sähköposti: tero.tuononen@savonlinna.fi
Roivio Kati, varhaiskasvatuksen digiohjaaja
- Sivistystoimiala / Varhaiskasvatus
Puh. 050 308 4828
Osoite: Olavinkatu 27, 57130 Savonlinna
Sähköposti: kati.roivio@savonlinna.fi