Savonlinnan varhaiskasvatuksen hankkeessa vahvistettiin muutoskyvykkyyttä ja laadukasta kasvatusta
maanantaina 20. tammikuuta 2025Hankkeessa toteutettiin Savonlinnan varhaiskasvatushenkilöstön työhyvinvointia, työn hallintaa ja ammatillisia tunnetaitoja sekä muutoskyvykkyyttä edistävä kehittämisprosessi. Hanke osallisti henkilöstöä kehittämistyöhön. Esihenkilöillä oli lisäksi erillinen akvaariotyöskentely, jossa he saivat käyttöönsä työntekijöiden työhyvinvointia ja arjen hallintaa tukevia työkaluja. Kehittämistarve nousi henkilöstön kasvaneista sairauspoissaoloista ja tilannekohtaisin selviytymiskeinoin sinnittelystä.
Kehittämishankkeessa uudistettiin toimintakulttuuria yhteisöllisyyteen ja koko henkilöstön osallisuuteen perustuen. Työhyvinvointia, työn hallintaa, tunnetaitoja sekä muutoskyvykkyyttä vahvistettiin teemakohtaisissa työpajoissa. Hankkeessa käytettiin osallistavia kehittämismenetelmiä. Tuloksena syntyi tunnetaitojen kehittämis- ja häiriöiden yhteisöllinen ratkaisumalli, uudistettiin työhyvinvointia tukevaa johtamismallia ja yhteistä suunnittelua, joita voidaan soveltaa myös muilla työpaikoilla.
Lähtökohdat
Kehittämishanke käynnistyi, koska tarve työhyvinvointia varhaiskasvatuksen henkilöstössä edistävälle hankkeelle oli tunnistettu. Keskeisinä tavoitteina oli vahvistaa ammatillisia tunnetaitoja, kehittää vertaistuetusti omaa työhyvinvointia ja työn hallintaa sekä edistää yhteisöllistä muutoskyvykkyyttä ja yhteisöllisyyttä. Asiantuntijana toimi sosiaalipsykologi Tuula Syrjälä. Hankkeessa hyödynnettiin tulevaisuustutkimusta, kehittävää työntutkimusta ja kollektiivisen muutostoimijuuden tutkimusta.
Kohderyhmät
Hankkeessa olivat mukana kaupungin ylläpitämät päiväkodit Savonlinnan keskustaajamassa, Kerimäellä, Punkaharjulla ja Savonrannalla ja näiden henkilöstö. Lisäksi hankkeessa olivat mukana perhepäivähoitajat, varahenkilöstö ja erityisvarhaiskasvatuksen opettajat. Lisäksi ohjausryhmässä oli edustettuna henkilöstöhallinto.
Menetelmät
Kehittämismenetelminä hankkeessa olivat kahden virikkeen menetelmä, oman työhyvinvoinnin ja työn hallinnan säätämisen -menetelmä, työn häiriöiden käsittelyn tunnistamistyökalu, yhteisöllisyyden ja muutoskyvykkyyden vahvistamisen menetelmä, ammatillisten tunnetaitojen kehittämismalli sekä toiminnallisia ongelmien tunnistamista sekä ratkaisuja ja yhteisöllisyyttä avaavia ja edistäviä toiminnallisia menetelmiä, kuten oppimiskahvila.
Vaikuttavuus
Hankkeen tuloksena vietiin eteenpäin varhaiskasvatuksen pitkän tähtäimen kehittämistä, johon liittyy johtamismallin uudistaminen ja kasvatus- ja opetuspolkujen jatkuvuuteen tähtäävä kehittämissuunnitelma. Henkilöstön osallisuus kasvatuksen suunnitteluun varmistettiin suunnittelupäivillä. Muutoskyvykkyys, tunnetaidot ja työhyvinvoinnin toteutuminen arjen työssä nousivat myös jatkokehittämisen kohteiksi. Tuloksellisuus ja vaikuttavuus organisaation ja henkilöstön tasoilla ovat hyvää tasoa.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Suomalaisessa työelämässä ja työkulttuurissa pyritään emotionaalinen puoli työstä usein sivuuttamaan. Hankkeessa yksi keskeisiä havaintoja on se, miten emotionaalisen työvireen ylläpitäminen ja virittäminen toimii parhaimmillaan tulosta vahvistavana tekijänä. Tässä hankkeessa syntyi uutuusarvona sovellettava ammatillisten tunnetaitojen purku- ja kehittämismalli. Lisäksi kasvatuksen ja opetuksen aloilla voidaan hyödyntää kasvatus- ja opetuspolun jatkumon kehittämisen suunnitelmaa.
Lisätietoja
Tero Tuononen, kasvatus- ja opetuspäällikkö, tero.tuononen@savonlinna.fi, p. 044 417 4303
Mervi Hiltunen, hanke- ja palvelukoordinaattori, mervi.hiltunen@savonlinna.fi, p. 050 470 6055