Hyppää sisältöön

Kolmivuotinen urakka päätöksessään – Ensimmäiset Talvisalon urheiluluokkalaiset suuntaavat jatko-opintoihin

Urheiluluokkalaiset Remu Koikkalainen, Iida-Emilia Kaiponen ja Joona Mutka ovat olleet erittäin tyytyväisiä Talvisalon urheiluyläkouluun.

Syksyllä 2017 alkaneen Suomen olympiakomitean koordinoiman urheiluyläkoulukokeilun kolmas lukuvuosi on päättymässä. Talvisalon koulun ensimmäiset urheiluluokkalaiset suuntaavat luottavaisin mielin jatko-opintoihin ja urheilijan uralle.

Kokeilun tavoitteena on ollut kehittää valtakunnallinen urheiluyläkoulutoiminnan malli, jossa oppilas saa ohjausta elämäntaitojensa kehittämiseen sekä valmiuksia opintojen ja urheilun vaativampaan yhdistämiseen. Talvisalon koulu on yksi 25:stä kokeilussa mukana olevasta urheiluyläkoulusta. Koulut ovat rakentaneet toimintamalleja, jotka mahdollistavat oppilaalle kymmenen tuntia monipuolista liikuntaa ja harjoittelua kouluviikon aikana.

– Talvisalossa olemme pyrkineet rakentamaan ja toteuttamaan paikalliseen ympäristöömme soveltuvan mallin, jossa urheilutoiminnan ytimessä on ollut nuoren urheilijan yksilöllinen huomioiminen ja kehittymisen tukeminen. Myös nuoren kehittyminen arjen hallinnassa ja opiskelutaidoissa on ollut yhtä tärkeää kuin yksilöllisesti räätälöity harjoittelu, ellei jopa tärkeämpää, kertoo Talvisalon koulun rehtori Tuomo Nurmela.

Kattavasti oppia ja tukea urheilijan elämään

Talvisalon koulun oppilaat Iida-Emilia Kaiponen, Remu Koikkalainen ja Joona Mutka ovat olleet erittäin tyytyväisiä kolmeen vuoteen urheiluluokalla.

– Kun sain tiedon urheiluluokalle pääsystä, olin erittäin innoissani ja ylpeä. Seiskan alussa kaikki oli uutta ja liikunnan määrä lisääntyi hurjasti. Ensimmäiset pari kuukautta olinkin melko väsynyt. Opin kuitenkin nopeasti oman hyvän arkirytmin ja opin tasapainottamaan urheilun ja koulun, toteaa suunnistusta, hiihtoa ja yleisurheilua harrastava Iida-Emilia.

Jalkapalloilijan urapolkua kulkeva Remu kertoo oppineensa paljon urheilijan elämään liittyvistä asioista, kuten liikkumisesta, ruokavaliosta, harjoittelusta, levosta, nukkumisesta ja elämäntavoista sekä siitä kuinka saavuttaa omia unelmia.
– Sain hyvän alun urheilijan polulla elämiseen. Kun olin loukkaantuneena, sain hyvää tukea ja yksilöllistä kuntoutusta. Koen, että psyykkiset taitoni paranivat, kuten häviön tai epäonnistumisten käsittely sekä loukkaantumisesta toipuminen. Myös urheilijalle aina tärkeä itseluottamus vahvistui. Mielestäni onnistuin myös hyvin yhdistämään koulunkäynnin ja urheilun.

Iida-Emilia kokee, että urheiluyläkoulutoiminta on kehittynyt Talvisalossa paljon kolmen vuoden aikana.
– Kun itse olin seiskalla, aamutreenit olivat joka aamu eikä huiliaamuja ollut. Se saattoi olla osasyynä monelle loukkaantumiselle. Nyt huiliaamuja on reippaasti etenkin seiskaluokkalaisilla. Ruokapuoli koulussa toimii erittäin hyvin ja myös aikuiset huolehtivat syömisistämme.

Iida-Emilia oli mukana myös yläkoululeirityksessä. Siinä urheiluopisto ja lajiliitto tarjoavat urheilijoille leirityskokonaisuuden, joka tarjoaa eväitä arkeen myös leirien välisenä aikana.
– Yläkoululeiritys oli erittäin toimiva kokonaisuus ja yhteistyö toimi hyvin koulun kanssa. Koulutehtävien määrä oli sopivan maltillinen, kuitenkin siten, että kaikki viikon asiat tuli opiskeltua. Myös kokeiden järjestelyt hoidettiin leirillä erittäin hienosti.

Hyvät valmiudet urheilijan uralle

Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelman yläkoulutyön tavoitteena on, että urheilusta innostunut nuori saa hyvät valmiudet ja edellytykset urheilijan uralle sekä toisen asteen opintoihin. Tätä ajattelutapaa kutsutaan kaksoisuraksi. Suomalainen kaksoisura alkaa yläkouluvaiheesta ja jatkuu aina huippu-urheilu-uran päättymisen jälkeiseen urasiirtymään.

Rehtori Nurmela kertoo kolmen vuoden kuluneen nopeasti.
– Tuntuu, että aika on mennyt samalla kiivaalla tahdilla kuin urheiluyläkoulutoimintaa käynnistettäessä keväällä 2017. Parhaiten ajan kulumisen huomaa urheiluluokan oppilaista. Lapsista on kasvanut kolmessa vuodessa nuoria aikuisia.

Remu kertoo hakeneensa Savonlinnan lyseon lukion urheilulinjalle.
– Olen siellä ensimmäisen lukiovuoden, jonka aikana pohdin minne olisi parasta muuttaa jalkapallon harjoittelemisen ja pelaamisen kannalta.

Iida-Emilia on myös hakenut Savonlinnan lyseon lukion urheilulinjalle.
– Jos ja kun pääsen sinne, nivoutuu se hyvin urheiluyläkoulun jatkoksi. Urheilu-uralla jatkan määrätietoista harjoittelua kohti tavoitteitani ja leireilen säännöllisesti. Lähivuosien tavoitteenani on saavuttaa henkilökohtainen SM-mitali ja päästä edustamaan Suomea nuorten arvokisoihin.

Jääkiekkoilija Joona Mutka on suuntaamassa ammatillisiin opintoihin ja mahdollisesti pois Savonlinnasta.
– Haluan panostaa täysillä jääkiekkoon. Vielä en tarkalleen tiedä, olenko ensi syksynä täällä Savonlinnassa vai jossain muualla pelaamassa ja opiskelemassa. Tulevan kesän aikana selviää, mihin ratkaisuun päädyn.

Talvisaloon hyvin hakijoita

Olympiakomitean suunnitelmissa on laajentaa urheiluyläkoulutoimintaa kokeiluvaiheen jälkeen. Tavoitteena on mahdollistaa seurojen, koulun ja urheiluakatemian suunnitelmallisella yhteistyöllä yli 20 tunnin viikoittainen liikunnan, harjoittelun ja urheilun kokonaismäärä. Valtakunnallisessa urheiluyläkouluverkostossa on tulevaisuudessa Olympiakomitean suunnitelman mukaan yli 50 urheiluyläkoulua, jotka mahdollistavat vähintään kymmenen tuntia liikuntaa ja harjoittelua kouluviikon yhteydessä.

Talvisalon koulussa urheiluyläkoulutoiminta jatkuu myös tulevina vuosina. Ensi syksynä aloittaa 24 uutta seitsemäsluokkalaista, jotka haluavat urheiluluokan tuella eteenpäin urheilijan polullaan.

– Sivistyslautakunta teki vuonna 2017 päätöksen urheiluyläkoulun perustamisesta Talvisalon kouluun. Sillä tiellä jatketaan niin kauan kuin urheiluyläkoulutoiminnalle on kysyntää eli nuoret haluavat urheiluluokalle. Ensimmäisten toimintavuosien aikana hakijoita on ollut riittävästi, toteaa rehtori Nurmela.

Iida-Emilia Kaiponen ja Remu Koikkalainen pistävät Talvisalon koulun portit kiinni ja jatkavat opintojaan kotikaupungin lukiossa. Joona Mutka sen sijaan kulkee portista ammatillisiin opintoihin ja mahdollisesti toiselle paikkakunnalle.