Hyppää sisältöön

Luontopolut

Kaupungin metsätoimi ylläpitää kahta luontopolkua: Karhuvuoren luontopolkua ja Soininmäen luontopolkua.Karhuvuoren luontopolku

Karhuvuoren luontopolku

Karhuvuoren luontopolku sijaitsee kaupungin itäpuolella. Luontopolku on pituudeltaan n. 2 km. Polun varrella on 13 rastipistettä, joihin liittyvistä metsäisistä aiheista kerrotaan luontopolkuvihkosessa, joita on saatavissa polun lähtöpisteen postilaatikosta.

Luontopolulla olevalle suolle ja ojanylityksiin on rakennettu pitkospuut, ja reitti on merkitty puihin oranssilla maalilla. Karhuvuoren luontopolun varrella ei ole käymälää.

Ajo-ohje Karhuvuoren luontopolulle:

Savonlinnan keskustasta valtatie n:o 14:ta Punkaharjun suuntaan n. 3 km, jolloin saavutaan valo-ohjattuun tienristeykseen, jossa oikealle viitat “Moinsalmi, Nätki”. Tätä tietä ajetaan 3 km, jolloin tienviitta vasemmalle “Järvenpääntie”. Tätä tietä suoraan (vaihtuu soratieksi) n. 500 m, jolloin oikealla puolella viitta “Karhuvuoren luontopolku”.

Karttalinkki Karhuvuoren luontopolulle

Soininmäen luontopolku

Lähtöpisteen osoite: Vuohimäentie 40, 57600 Savonlinna

Soininmäen luontopolku sijaitsee kaupungin länsipuolella. Polku on pituudeltaan n. 9 km. Jos koko reitti tuntuu liian pitkältä, on lenkkiä mahdollisuus jakaa pienempiin osiin. Polku on merkitty maastoon keltaisella maalilla sekä nuoliopastein, ja polun märimpiin kohtiin on rakennettu pitkospuut. Soininmäen luontopolun varrella on kuivakäymälä Mustalammen laavun yhteydessä. Laavun polttopuuhuollosta vastaa Olavin retkeilijät.

Ajo-ohje Soininmäen luontopolulle:

Ajetaan Savonlinnan keskustasta valtatie 14 pitkin länteen päin n. 3 km kunnes tullaan Laitaatsalmen ison sillan jälkeen liikennevaloihin. Käännytään vasemmalle Suuri Savontielle (Pihlajaniemelle ja Koivukannan lossille vievälle tielle). Käännytään oikealle pian tulevasta liikenneympyrästä. Ajetaan tätä Poukkusalmentietä ylittäen silta ja noustaan jyrkälle mäelle. Heti mäen päältä käännytään oikealle Pihlajaniementielle ja jatketaan n. 800 m. Tästä oikealle Vuohimäentielle. Tätä tietä n. 400 metriä ja saavutaan suurehkolle parkkipaikalle. Lähtöpiste sijaitsee tulosuunnasta päin katsottuna parkkialueen vasemmassa kulmasta Vuohimäen Ratsastuskoulun ja leirintäalueen välissä. Polku lähtee opastauluilta.

Kuva: Luontoreitistön opastaulut, 24.8.2021 Kuvaaja: J. Hämäläinen

Karttalinkki Soininmäen luontopolulle

Molempien luontopolkujen varrelle on rakennettu laavut ja tulipaikat, joten patikoinnin ohella on mahdollisuus vaikkapa makkaran paistoon. Varmuuden vuoksi mukaan kannattaa varata muutama klapi nuotiota varten.