Kellarpellon päiväkoti

Tervetuloa Kellarpellon alueen varhaiskasvatukseen 


Varhaiskasvatustoimintaa on;

  

1. Kellarpellon päiväkodissa; Veijarit, Vesselit, Vekkulit, Vekarat,Vintiöt, Viikarit, Vunnukat ja Aapeli ryhmissä

    osoitteessa Kellartie 63B 57710  SLN
2. Perhepäivähoidossa (varahoito on Vunnukat ja Aapeli ryhmissä) 


Toiminnassa tuemme;

Lapsuuden ainutkertaisuutta. Lapsen onnellisuutta, turvallisuutta ja kokeemusta omata kehityksen mukaisia tietoja ja taitoja. Leikki on tärkeällä sijalla toimintaamme; mm. yhteiset leikit, liikunta ja musiikki, yhdessä tekeminen tuovat iloa lapsen arkeen. 

Kannustamme lasta omatoimisuuteen, oman ajattelutavan kehittymiseen. Lapsi saa kokea osallisuutta, hänen tekeminen ja työskentely on tärkeää itsensä ja ympäröivän yhteisön kannalta. Lapsen toiminta yhdessä toisten kanssa, vaatii mm. pitkäjänteisyyttä ja toisen huomiointia, ryhmässä opimme kunnioittamaan ja arvostamaan toisiamme.

Lupaamme lapsille turvallisia ja hyviä ihmissuhteita, onnellisia lapsuudenpäiviä päiväkodissamme.

Työntekijät ovat vaitiolovelvollisia lapsen ja perheen asioista. Laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista, ns. asiakaslaki ohjaa meitä tässä asiassa.

Kellarpellon päiväkoti toimii vuonna 2014 valmistunessa kiinteistössä  Kellarpellon koulun kanssa yhteisellä tontilla ja monenlainen yhteinen tekeminen koulun kanssa on  meille tärkeää. Toiminta muodostaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta eheän palvelukokonaisuuden perheille. Alueen lähiympäristöä hyödynnetään myös päivittäisessä toiminnassa, vaikka piha-alue tarjoaa myös monipuolista toimintamahdollisuutta. 

Musiikkiopiston musiikkileikkikoulu järjestää pk:n salissa maanantaisin  muskaria klo 14.30, ilmoittautumiset musiikkiopistoon.  Tiistaina on Linnalan tanssikerhoja alkaen klo 18.00 - 20.00. Torstai iltana on Linnalan järjestämänä Satujumppa 3-4-vuotiaille ja temppujumppa 5-6-vuotiaille klo 17.30 - 19.30 välillä.  

Vintiöt (6-vuotiaat)

Tuemme lasten kasvua omatoimisuuteen, ilmaisemaan omia mielipiteitään ja tekemään valintoja jokapäiväisissä tilanteissa. Esiopetuksessa toimimme lapsilähtöisesti esiopetussuunnitelmaa noudattaen. Kannustava palaute, myönteiset kokemukset, vuorovaikutus ja ilo oppia ovat asioita, joilla haluamme tukea lapsen myönteistä minäkuvaa ja kehitystä oppijana. Hyvät tavat ja toisten huomioonottaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen korostuvat toiminnassamme.

Viikarit (6-vuotiaat)

Leikimme, liikumme, harjoittelemme erilaisia taitoja; kuuntelua, keskittymistä, vuoron odottamista ja rohkeutta ilmaista omia mielipiteitään ryhmässä, sekä myös laskemista että lukemista. Sosiaalisten taitojen karttuminen tukee lapsen itsetunnon kehittymistä. Lapsi oppii leikkimällä ja tekemällä itse; "aikuinen on lähellä, mutta toisaalta riittävän kaukana". Tavoitteena on, että lapsesta kasvaa tasapainoinen, itseensä luottava ja toisten kanssa toimeen tuleva. Noudatamme kaupungin ja päiväkodin esiopetussuunnitelmia. Kielellisen kehityksen tarinat, lorut, laulut ovat läsnä pävittäin.

Vekkulit (3–5 -vuotiaat)

Opimme olemaan ryhmässä ja hyväksymään jokaisen ryhmän jäsenen omanlaisenaan. Lapset tukevat toisiaan ja jokaisella on oma paikkansa niin ryhmässä kuin meidän ohjaavien aikuisten sydämessä. Lapsen terve minäkuva on tärkeä. Mottona on turvallisuudentunteen luominen ja toisiimme tutustuminen.

Lasten omille ideoille ja toiveille annamme tilaa ja leikille varaamme aikaa joka päivä, niin ohjatulle kuin vapaalle leikille. Viikon toiminta sisältää erityisesti satuja, musiikkia, kädentöitä ja liikuntaa, teeman ja aiheen mukaan.
Vuorovaikutuksessa käytämme kuvia eri arkipäivän tilanteissa, loruja, lauluja, ja satuja tukemassa kielen kehittymistä. Hyödynnämme oman kehon tuntemiseen ja rytmittämiseen liittyvää toimintaa päivittäin, harjoittelemme kehon osien nimeämistä ja hahmottamista, niin aamupiirissä kuin perushoitotilanteissa, että ohjatussa toiminnassa. Liikunta on ilomme, jolla tuemme eri kehitysvaiheissa olevia lapsia. Jumppapäivät ja retkipäivät lähiympäristössä ovat meillä viikoitain.

Vesselit (3–5 -vuotiaat)

Opettelemme ryhmässä toimimista pohjana turvallisuudentunteen luominen ja toisiimme tutustuminen. Pyrimme myös hyödyntämään kulttuurien kohtaamisen ja erilaisuuden rikkautena. Pääpaino toiminnassamme on leikillä, niin ohjatulla kun vapaalla leikillä. Käytämme vuorovaikutuksen välineenä paljon kuvia eri arkipäivän tilanteissa. Yksi painopistealue on kielen kehittymisen tukeminen, jossa hyödynnämme paljon oman kehon tuntemiseen ja rytmittämiseen liittyvää toimintaa. Toimintatapa tukee ryhmän kaikkia ja eri kehitysvaiheissa olevia lapsia.

Viikon toiminnassa on loruja, lauluja, satuja, kädentöitä, liikuntaa ja pieniä työtehtäviä. Päivittäin harjoittelemme kehon osien nimeämistä ja hahmottamista mm. loruilla leikeillä ja lauluilla, niin aamuistunnolla kuin perushoitotilanteissa, että ohjatussa toiminnassa. Retkeilemme paljon myös lähiympäristössä.

Veijarit (3–5 -vuotiaat)

Toiminnassa korostuvat vuorovaikutustaitojen, sosiaalisten- ja motoristen taitojen sekä leikin merkitys. Kiireetön, turvallinen ja johdonmukainen kasvu- ja kehitysympäristö luo pohjaa yksilölliselle kasvulle ja kehitykselle. Tavoitteenamme on arjessamme vastata lapsen yksilöllisiin, kuntoutuksellisiin ja kehityksellisiin tarpeisiin

Yhteistyö vanhempien/huoltajien kanssa mahdollistaa yhteiset ja toimivat arjen kasvatuskäytännöt. Lisäksi teemme yhteistyötä lasta ja perhettä koskevissa asioissa eri asiantuntijatahojen kanssa.

Vekarat (3–5 -vuotiaat)

Vahvaa itsetuntoa kasvatetaan onnistumisen kokemuksilla. Eväät elämään liikunnan, musiikin ja leikin avulla. Kavereista ja yhteisistä leikeistä syntyy ilo ja opimme toinen toisiltamme.  Avoimuus on ryhmän vuorovaikutuksen avainsana. Reilun pelin sääntöjä noudatetaan. Aina avoinna oleva lasta kuunteleva aikuisen syli. Toiminnassa painottuu leikkivä, tutkiva ja itseensä luottava lapsi yhteistyössä teidän vanhempien kanssa. 

Vunnukat (1–3 -vuotiaat)

 

Yhdessä kodin kanssa voimme edistää lapsen tasapainoista kasvua ja kehitystä. Haluamme luoda toiminnassamme myös kodinomaisuutta. Yhteistyö vanhempien sekä lasta lähellä olevien aikuisten kanssa on meille tärkeää. Annamme syliä ja turvaa, lapsen yksilöllisyyden merkitys korostuu eri tilanteissa. Jokainen lapsi voi kokea olevansa hyväksytty ja rakastettu. Kunnioitamme erilaisuutta - hyväksymme toinen toisemme. Lapsen kielellinen kehitys on tärkeässä roolissa, jota tuemme monin motorisin harjoittein. Sadut, draamat, näytelmät, lorut, rytmi, käden taidot, retket ja musiikki vuorottelevat viikon toiminnoissa. Lapsen sosiaalisten taitojen kehittymiseen tähtäämme myös lapsen kehityksen myötä. Toimimme myös kuukausiteemojen mukaan, ottaen huomioon vuodenajat, ajankohtaiset tapahtumat ja juhlapyhät. Ruokailu on meille tärkeä yhdessäolon hetki, "pienet kädet yhteen liitän ja hyvästä ruuasta kiitän, kiitos". Positiivinen ilmapiiri korostuu erityisesti pienten lasten ruokailuhetkessä.

 

Aapeli (1–3 -vuotiaat)

Yhdessä kodin kanssa pyrimme tukemaan lapsen tasapainoista, yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Sylin ja turvan kautta jokainen saa kokea olevansa hyväksytty ja rakastettu omana erityisenä itsenään .

Toimintamme pohjautuu seuraamaan vuodenaikojen vaihtelua, juhlapyhiä ja erilaisia tapahtumien satuillen, laulaen, askarrellen ja leikkien. Toiminnassa jaamme lapsia myös pienryhmiin.

Ruokailu on tärkeä yhdessäolon hetki, jossa positiivinen ilmapiiri on tärkeää. Ruokailussa lapset opettelevat vuoron odottamista, omatoimista ruokailua ja erilaisten makujen maistamista.

Kellarpellon päiväkoti

Alueen perhepäivähoitoryhmät

Tervetuloa Kellarpellon perhepäivähoitoon. Lapsesi saa kasvaa pienessä ryhmässä hänelle tärkeiden ihmisten kanssa. Tarjoamme yksilöllistä hoitoa, syliä, leikkejä, monipuolista ja maukasta kotiruokaa, runsaasti ulkoilua mm. puistossa ja metsässä, askartelua sekä lauluja. Luonto, liikunta, sekä hyvät tavat ovat painopistealueina.

Perhepäivähoitajien kommentteja;" Työssäni koen tärkeänä turvallisuuden, luotettavuuden, pysyvät ihmissuhteet. Perushoito on hellää ja lapsen yksilöllisyyttä kunnioittavaa". 

Perhepäivähoitolasten varahoito On Kellarpellon päiväkodin Aapeli ja Vunnukka ryhmissä, osoite Kellartie 63B.
Jokaiselle lapselle sovitaan varahoitopaikka oman hoitajan ollessa estynyt. Varahoitoa voi olla ajoittain myös toisen perhepäivähoitajan luona, asia sovitaan aina erikseen ohjaajan/hoitajan ja perheen kanssa, esim. koulujen yleisinä loma-aikoina, kun keskitämme päivähoitotoimintoja.

Raija /
Pietari Kylliäisentie

Kirsi /
Kojumäentie

Mirka /
Aholahdentie

 

Päiväkotien ruokalistat osoitteessa www.savonlinna.fi/ruokalistat

Yhteystiedot

Nimi Toimiala Yksikkö
Aapeli, Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Veijarit, Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Vekarat, Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Vekkulit, Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Vesselit, Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Viikarit, esiopetus Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Vintiöt, esiopetus Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Vunnukat, Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Hämäläinen Markku, päiväkodinjohtaja/ppho Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti
Löppönen Tuija, veo Sivistystoimiala Kellarpellon päiväkoti