Hyppää sisältöön

Ohjelmointiosaaminen 3-5-vuotiaat

Robotin kieli

Välineet: Robotti (esim. itse tehty) ja geometrisiä muotoja

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Ilmaisun monet muodot: tuetaan lapsen kehollista kokemista, ilmaisua ja viestintää.

Ajattelu ja oppiminen: luodaan tilaisuuksia itsenäiselle ja yhteisölliselle kokemukselle, tutkimiselle, mielikuvitukselle ja ideoinnille sekä monipuoliselle vuorovaikutukselle leikissä.

Ohjelmointiosaaminen: ohjelmoinnillinen ajattelu.


Robottileikki

Välineet: Suuri tila

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Kielten rikas maailma: harjaannutaan ottamaan kielen avulla haltuun erilaisia tilanteita ja toimimaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Osallistuminen ja vaikuttaminen: tuetaan lasten keskinäistä yhdessä toimimista ja leikkiä, joka edellyttää luottamusta, sääntöjen ja sopimusten noudattamista.

Ohjelmointiosaaminen: ohjelmoinnillinen ajattelu.


Omien liikkeiden sarjoittaminen

Välineet: iPad

Sovellukset: Kamera

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Kielten rikas maailma: vahvistetaan kielellisten taitojen ja muistin kehittymistä.

Osallistuminen ja vaikuttaminen: toteutetaan toimintaa yhdessä sekä osallistetaan lapset toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Ohjelmointiosaaminen: kehitetään loogista ajattelua ja harjoitellaan ohjeen mukaan toimimista.


Dublot osana ohjelmointia

Välineet: dublot, mallit valmiina laminoituna kuvina tai aikuisen tuottamina

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Tutkin ja toimin ympäristössäni: tuetaan matemaattista ajattelua, ohjataan kiinnittämään huomiota muotoihin, kokoihin ja määriin.

Ajattelu ja oppiminen: tuetaan lasten taitoja nimetä ja jäsentää sekä mahdollistetaan oivaltamisen ja oppimisen ilo.

Ohjelmointiosaaminen: vahvistetaan ohjelmoinnillista ajattelua.