Hyppää sisältöön

Ohjelmointiosaaminen 3-5-vuotiaat

Robotin kieli

Välineet: robotti (esim. itse tehty) ja geometrisiä muotoja

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Ilmaisun monet muodot: tuetaan lapsen kehollista kokemista, ilmaisua ja viestintää.

Ajattelu ja oppiminen: luodaan tilaisuuksia itsenäiselle ja yhteisölliselle kokemukselle, tutkimiselle, mielikuvitukselle ja ideoinnille sekä monipuoliselle vuorovaikutukselle leikissä.

Ohjelmointiosaaminen: ohjelmoinnillinen ajattelu.


Robottileikki

Välineet: suuri tila

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Kielten rikas maailma: harjaannutaan ottamaan kielen avulla haltuun erilaisia tilanteita ja toimimaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Osallistuminen ja vaikuttaminen: tuetaan lasten keskinäistä yhdessä toimimista ja leikkiä, joka edellyttää luottamusta, sääntöjen ja sopimusten noudattamista.

Ohjelmointiosaaminen: ohjelmoinnillinen ajattelu.


Omien liikkeiden sarjoittaminen

Välineet: tabletti

Sovellukset: kamera

Käyttöohjeet: Kuvan ottaminen

Tavoitteet:

Kielten rikas maailma: vahvistetaan kielellisten taitojen ja muistin kehittymistä.

Osallistuminen ja vaikuttaminen: toteutetaan toimintaa yhdessä sekä osallistetaan lapset toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Ohjelmointiosaaminen: kehitetään loogista ajattelua ja harjoitellaan ohjeen mukaan toimimista.


Dublot osana ohjelmointia

Välineet: dublot, mallit valmiina laminoituna kuvina tai aikuisen tuottamina

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Tutkin ja toimin ympäristössäni: tuetaan matemaattista ajattelua, ohjataan kiinnittämään huomiota muotoihin, kokoihin ja määriin.

Ajattelu ja oppiminen: tuetaan lasten taitoja nimetä ja jäsentää sekä mahdollistetaan oivaltamisen ja oppimisen ilo.

Ohjelmointiosaaminen: vahvistetaan ohjelmoinnillista ajattelua.


Ohjelmointia liikkuen

Välineet: kuvia liikkeistä ja luonnonmateriaaleista

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Tutkin ja toimin ympäristössäni: vahvistetaan myönteistä suhtautumista matematiikkaan sekä ohjataan tutkimaan ja toimimaan luonnossa.

Osallistuminen ja vaikuttaminen: toteutetaan toimintaa yhdessä sekä osallistetaan lapset toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Ohjelmointiosaaminen: herätellään ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun taitoja ja harjoitellaan ohjeen mukaan toimimista.


Legojen sarjoittaminen

Välineet: tabletti, lego-palikoita, lego-alustoja

Sovellukset: kamera

Käyttöohjeet: Kuvan ottaminen

Tavoitteet:

Tutkin ja toimin ympäristössäni: tuetaan matemaattisen ajattelun kehittymistä sekä harjoitellaan mallin/ohjeen mukaan rakentamista.

Ajattelu ja oppiminen: ohjataan suuntaamaan ja ylläpitämään tarkkaavaisuutta sekä tuetaan lasten taitoja tunnistaa ja nimetä värejä.

Ohjelmointiosaaminen: kehitetään loogista ajattelua sekä ongelman ratkaisua ja harjoitellaan ohjeen mukaan toimimista.


Jouluinen digiliike -peli

Välineet: (joulukuusi), värivalosarja kaukosäätimellä, värialustoja

Sovellukset: –

Käyttöohjeet: –

Tavoitteet:

Kasvan, liikun ja kehityn: innostetaan lapsia liikkumaan sekä kokemaan liikkumisen iloa.

Ajattelu ja oppiminen: ohjataan suuntaamaan ja ylläpitämään tarkkaavaisuutta sekä tuetaan lasten taitoja tunnistaa ja nimetä värejä.

Ohjelmointiosaaminen: opetellaan leikkien tai toiminnallisten tehtävien avulla toimimaan ohjeen mukaisesti.